Velkommen ( Logg inn | Bli medlem )
![]() ![]() |
27 Apr 2008, 12:04
|
|
|
Newbie ![]() Gruppe: Members Innlegg: 1 Ble medlem: 26.04.2008 Bruker nr.: 1098 |
Ja, dette blir da min første post på dette forumet, som kan virke som noe for meg. Har akkurat kjøpt bolig, og med boligen medfulgte også visse opppussings prosjekter, men det eneste som MÅ
gjøres er å få opp ett bad, alt annet går bare på et ting ikke ser ut slik vi vil ha det, så det er ingen hast. Ellers har jeg null peil når det kommer til opppussing, er førstegangskjøper av bolig og har aldri vært borti noen form for stort opppussings prosjekt, så dette kan jo bli interessant. Og dyrt. Sikkertbegge deler. Har heldigvis en litt mer erfaren svigerfar, så håper på å få gjort hvertfall noe selv på badet. Har da tatt noen bilder av åssen der badet skal være ser ut nå, kommentarer til hva som må gjøres mottas med takk, jeg har som sagt null peil, det er tydeligvis tenkt bad her fra før, men en skilmisse satte stopper for det. Med tanke på lufting, er jeg dønn nødt til å få det over tak? På de veggene som en tidligere eier ser ut til å ha sagt seg fornøyd meg, kan jeg bare rive ned sponplatene på de og slenge opp litex plater i hele rommet? Jeg vil jo også ha en dusj der inne, åssen gjør man det med tanke på sluk, som ligger på den ene siden av den veggen? Har mye spørsmål, men får begynne med dette.
152.JPG ( 89.27K )
Antall nedlastinger: 4
153.JPG ( 97.72K )
Antall nedlastinger: 3
154.JPG ( 90.93K )
155.JPG ( 106.89K )
156.JPG ( 90.41K )
Antall nedlastinger: 2
157.JPG ( 71.5K )
Antall nedlastinger: 1
158.JPG ( 72.74K )
159.JPG ( 96.57K )
160.JPG ( 132.54K )
161.JPG ( 88.56K )
162.JPG ( 73.97K )
163.JPG ( 83.86K )
164.JPG ( 88.55K )
165.JPG ( 79.09K )
166.JPG ( 90.5K )
167.JPG ( 85K )
Antall nedlastinger: 1Som man ser på bildene hadde den forje prosjekt eieren tydeligvis bare tenkt bad på halvparten av det rommet, jeg skal da ha på hele, eventuelt rive den veggen han har satt opp og sette opp en annen form for vegg, tykkt glass etc. Skal ha innstøpt boblebad, og dusj, men er ellers litt usikker på hva jeg skal fylle disse 15-16 kvadratene med, men føler at hele greia egentlig må bli bad, da jeg har nok boder her fra før, og ikke trenger mer. Sluk er det forresten under den ovnen som ligger på gulvet der. Så forslag til hva som må gjøres her mottas med takk, jeg aner ikke hvor langt denne forrige personen var i prosjektet sitt, men han har jo begynt å legge tak etc, det jeg er mest spent på er jo kostbarheten over dette her, men må vel regne med en 150-200K kan jeg tenke meg? Noe annet hadde i sånne fall vært en gledelig overraskelse. På de to nederste bildene ser man da rommene fra hver sin dør, da det er to dører her av en eller annen grunn, så der må det jo også tettes igjen. Dette innlegget har vært redigert av dalnetslem: 27 Apr 2008, 12:13 |
|
|
|
1 Nov 2008, 17:00
|
|
|
Newbie ![]() Gruppe: Members Innlegg: 1 Ble medlem: 1.11.2008 Fra: bergen Bruker nr.: 1475 |
Var mange fine røde kryss du hadde tatt bilde av der
-------------------- |
|
|
|
26 Nov 2008, 00:00
|
|
|
Member ![]() ![]() Gruppe: Members Innlegg: 13 Ble medlem: 2.02.2005 Bruker nr.: 113 |
Hei
Jeg fikk ikke opp bildene dine, så det blir vanskelig å svare på spørsmål der du referer til bilde. De jeg la ut tidligere på forumet/prosjekter får jeg heller ikke opp... Når det gjelder generelt grunnarbeid og hva du godt kan gjøre selv for å spare penger, så ville jeg fjernet de sponplatene du nevner. Deretter ville jeg sjekket om isolasjon til yttervegg er ok, spesielt om du har planer om skjulte rør i veggen. Når jeg laget mitt bad på 16 kvm, gjorde jeg følgende grunnarbeid: Vegger: - Lektet ut yttervegg for å få plass til skjulte rør og la inn ekstra isolasjon(Husk også å sjekke om veggen er rett da dette forenkler flisleggingen) - Spikret på liggende rupanel, nederste 30 cm skrudde jeg OSB plater som var 3 mm tynnere enn rupanelen grunnet protan duk som skulle på gulvet og litt oppover veggen - Når Protanduk ble lagt og støp var på, skrudde jeg Litex plater på rupanelen. Kan også bruke gips i de sonene det ikke blir mye fuktighet for å spare penger - Tettet skruehull og skjøter i Litex plater med smøremembran og membranteip - Smøret for sikkerhets skyld 2 lag med smøremembran på alle Litex veggplatene. - Smørte 5 lag på fiberduk i dusj sone oppå Litex plater - Flislegging Gulv: - Eksisterende gulv og sponplater ble benyttet - Forsterket bjelkelaget fra undersiden sånn at det skulle stive opp for støp og boblebad - Fikk lagt helsveiset protanduk på hele gulvet og 30 cm opp på veggen(Håndtverker) - isolitt plater ble lagt på protanduk for å isolere gulvvarmen - Det ble støpt et lite lag med sement før armering og varmekabler ble lagt(Håndtverker) - Deretter ble det støpt opp resten med sement ca tykkelse totalt 10 cm(Håndtverker) - I dusj sonen ble det lagt på fiberduk og 5 lag med smøremembran oppå sementen for at ikke alt vannet skal trekke ned i sementen. Ellers i rommmet skal ikke dette gjøres! - Flislegging(Håndtverker) Jeg kunne sikkert skrevet mange sider om prosjektet mitt, men dette er hovedoppgavene. Som avtrekk la jeg opp avtrekksrør i taket før jeg la panel, og opp til en Flexit kanalvifte på loftet. fukt går da over tak og viften styres fra 3 trinnsbryter på badet. Anbefales! Ellers så anbefaler jeg at du velger Protanduk i gulv og ikke smøremembran. Hverfall om dette er på bjelkelag, for da holder det mye lengre. Budsjett er ikke så lett, men om du skal gjøre grunnarbeidet selv og leie inn folk til elektrisk, rørlegging, memran, flis og fug, så kommer du bedre ut av det. Prisen avhenger av antall el punkter, uttak for vann, spotter, inventar osv. Jeg har dobbel dusj, dobbel vask, dobbelt boblebad og toalett. 8 el punkter, 9 spotter og varmekabler. Rørlegger kostet 50 000.- Elektriker kostet 25 000,- Flislegger la protanduk, støp, smøremembran, fliser og fug. I tillegg satt han opp en glassbygger vegg rundt dusjene. Kostet tilsammen ca 77 000.- Så kom innredning, boblebad, toalett, dusjarmatur, vasker, blandebatteri osv. ca 40 000.- Flisene kjøpte jeg selv og betalte 40 000.- for de (Valgte dyre fliser) Med litt tillegg som diverse trematerialer, skruer, evt verktøy, så kom jeg vel opp i ca 230-240 000 .- totalt sett Men det ble et veldig fint og bra bad som jeg er kjempefornøyd med! Håper dette var til hjelp! |
|
|
|
8 Nov 2009, 12:35
|
|
|
Newbie ![]() Gruppe: Members Innlegg: 2 Ble medlem: 8.11.2009 Bruker nr.: 1601 |
Bad er heavy greier å ta som første oppussingsprosjekt, men på den positive siden så blir alle prosjekter i ettertid å virke problemløse og raske. Kunne ikke få fram noen av bildene dine, så jeg vet ikke helt hva utgangspunktet ditt er , mitt bad var veldig lite , bare 3,5 m3 med åpent røranlegg så jeg slapp unna rørleggeren siden jeg valgte å beholde de rørene som var der siden de lå pent og var i god stand og de ble skjult av badekar og innredning. men åpent anlegg er jo i utgangspunktet ikke noe pent på et stort bad. Elektrikerarbeidet tok jeg jo selv da jeg er fagmann.
Men det viktigste å huske er å planlegge veldig godt og ha en god avtale med et byggvarefirma så du får levere ting du ikke får bruk for tilbake så du kan ta ut litt ekstra uten å tenke at det blir for dyrt. Det er ingenting som er så irriterende som at alt stopper opp lørdag kloken 15:30 når du skulle bruke helgen til å få masse gjort fordi rørleggeren kommer mandag og du er fri for skruer til masterboarden eller noe i den retningen. Jeg fikk en av de som jobber der jeg hadde avtale til å hente ut en pakke skruer til meg klokka ti på en lørdagskveld. jeg måtte kjøre å hente han på fest, kjøre han til jobben, hente ut skruene og kjøre han tilbake. For det måtte jeg riktig nok bytte sikringsskapet hans for han, men det var verdt det Og prøv gjerne å gjøre det billigst mulig men ikke spar på noe du blir å angre på i ettertid, da mener jeg ikke bare kvalitet. men spar foreksempel ikke med å ta de flisene som er litt billigere enn de du egentlig vil ha. Du skal tross alt bruke dette rommet hver dag i 20-30 år og da er det plagsomt å irritere seg over at du skulle hatt de andre flisene hver gang du skal sette ut en brunørret i 30 år. men for all del Lykke til |
|
|
|
18 Jan 2010, 11:16
|
|
|
Newbie ![]() Gruppe: Members Innlegg: 3 Ble medlem: 15.01.2010 Bruker nr.: 1614 |
Ja, dette blir da min første post på dette forumet, som kan virke som noe for meg. Har akkurat kjøpt bolig, og med boligen medfulgte også visse opppussings prosjekter, men det eneste som MÅ gjøres er å få opp ett bad, alt annet går bare på et ting ikke ser ut slik vi vil ha det, så det er ingen hast. Ellers har jeg null peil når det kommer til opppussing, er førstegangskjøper av bolig og har aldri vært borti noen form for stort opppussings prosjekt, så dette kan jo bli interessant. Og dyrt. Sikkertbegge deler. Har heldigvis en litt mer erfaren svigerfar, så håper på å få gjort hvertfall noe selv på badet. Har da tatt noen bilder av åssen der badet skal være ser ut nå, kommentarer til hva som må gjøres mottas med takk, jeg har som sagt null peil, det er tydeligvis tenkt bad her fra før, men en skilmisse satte stopper for det. Med tanke på lufting, er jeg dønn nødt til å få det over tak? På de veggene som en tidligere eier ser ut til å ha sagt seg fornøyd meg, kan jeg bare rive ned sponplatene på de og slenge opp litex plater i hele rommet? Jeg vil jo også ha en dusj der inne, åssen gjør man det med tanke på sluk, som ligger på den ene siden av den veggen? Har mye spørsmål, men får begynne med dette.
152.JPG ( 89.27K )
153.JPG ( 97.72K )
154.JPG ( 90.93K )
155.JPG ( 106.89K )
156.JPG ( 90.41K )
Antall nedlastinger: 2
157.JPG ( 71.5K )
158.JPG ( 72.74K )
159.JPG ( 96.57K )
160.JPG ( 132.54K )
161.JPG ( 88.56K )
162.JPG ( 73.97K )
163.JPG ( 83.86K )
164.JPG ( 88.55K )
165.JPG ( 79.09K )
166.JPG ( 90.5K )
167.JPG ( 85K )
Antall nedlastinger: 1Som man ser på bildene hadde den forje prosjekt eieren tydeligvis bare tenkt bad på halvparten av det rommet, jeg skal da ha på hele, eventuelt rive den veggen han har satt opp og sette opp en annen form for vegg, tykkt glass etc. Skal ha innstøpt boblebad, og dusj, men er ellers litt usikker på hva jeg skal fylle disse 15-16 kvadratene med, men føler at hele greia egentlig må bli bad, da jeg har nok boder her fra før, og ikke trenger mer. Sluk er det forresten under den ovnen som ligger på gulvet der. Så forslag til hva som må gjøres her mottas med takk, jeg aner ikke hvor langt denne forrige personen var i prosjektet sitt, men han har jo begynt å legge tak etc, det jeg er mest spent på er jo kostbarheten over dette her, men må vel regne med en 150-200K kan jeg tenke meg? Noe annet hadde i sånne fall vært en gledelig overraskelse. På de to nederste bildene ser man da rommene fra hver sin dør, da det er to dører her av en eller annen grunn, så der må det jo også tettes igjen. Har du kommet noen vei med dette prosjektet ditt? mvh nr14 http://nr14.wordpress.com/ -------------------- |
|
|
|
![]() ![]() |
|
Enkel visning | Tiden er nå: 5 September 2010 - 16:30 |